zondag 27 september 2015

90 minutes with Bernd IHNO Eilts, artist, photography

Because of the making of the ROSE book which will make him famous. City of Groningen, the Netherlands, NL, Europe, planet Earth.

One question out of ten:

How did you get involved with photography? ( MAS = me)

Ik denk. Mijn grootouders waren altijd aan het fotograferen. Ik was als kind al beeldend, visueel, ingesteld. Bijvoorbeeld in de kerk , tekeningen maken. Leeftijd 5 jaar tot maximaal 8. Veel aan het tekenen. ( depictive, MAS). Ondertussen zit ik vol met verhalen die ik heb gehoord, van familie, vroeger. Mijn ouders hadden altijd een fotocamera. Wij waren veel in de natuur. Voor de leeftijd van 12, type camera waar je van boven inkijkt. Ik kreeg de camera wel in handen. Rond een jaar of 5, zoals de verrekijker die altijd ergens was in huis. Dichterbij halen van wat je zo niet ziet. Toen ik 14 werd kreeg ik mijn eerste verrekijker. Heb ik drie jaar geleden weggegooid. Stuk. Een jaar geleden heb ik een nieuwe verrekijker gekocht, waarmee ik de buren bekijk. Mensen.

Ik denk dat ik foto's heb genomen, door mijn ervaring met verrekijkers. Hoe zie je wat, dichtbij halen. Ik was een jaar of 14 toen ik voor het eerst met een fotocamera ging werken. Het instrument vastpakken, inkijken, waar kijk ik naar, knop indrukken. De fotorolletjes werden naar een fotowinkel gebracht, voor de afdrukken. Zwart-wit in de kindertijd, jaren zestig, Duitsland. Kleur in de pubertijd, jaren zeventig, twintigste eeuw.

Photography is voor mij de daad. Doel is om meer te zien. Vastleggen. Noteren. Voor het vrijheidsgevoel, het visuele contact, geuren, momenten, muziek, geborgenheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten