dinsdag 25 augustus 2015

The social, 1800-1810, 1900-1910, 2000-2010

Literature.
Grondbeginselen der sociologie. Gezichtspunten en begrippen, dr.H. de Jager, dr.A.L. Mok, 1978, zevende druk. In de boekenkast van het huis waar ik het meeste verblijf vanaf 2003.( hetzelfde jaar toen het boek De puinhopen van paars, uitkwam, je weet, kleur kont nooit alleen, Antje Krog, the poet).
Deel 1. Sociologie als wetenschap. Hoofdstuk 3. Achtergronden bij ontstaan en groei van de sociologie.
Sociologie als crisiswetenschap ( dit is een metafoor, niet feitelijk, dus, voor een juist begrip, zoals u zult aanvoelen, opdat u zult weten, MAS)
Tot hier toe hebben we (Jager en Mok, MAS) het bestaan van de sociologie als wetenschap (weer die metafoor, of anders de vergelijking, echter niet feitelijk, MAS) stilzwijgend als 'gegeven' ( als waar aan-, MAS) genomen. Maar er heeft niet altijd sociologie bestaan. Een vraag is, hoe er een wetenschap is ontstaan ter bestudering van de samenleving. Een andere vraag is Wat speelt zich in deze samenleving af? Het antwoord op deze vragen hebben we gezocht in het begin van de negentiende eeuw.( join the team, het feest van het begin,  ik en Joke van Leeuwen, de denkers, MAS). Als reactie ( actie-reactie, een ding in de natuurkunde, MAS) op de grote  ( he , grote! Dus niet alleen de British vertellen de grote Great verhalen, MAS) maatschappelijke veranderingen ( welke? Meer mensen, toevallig? MAS), die mensen grotendeels onbedoeld en niet voorzien teweeg hadden gebracht ( wat doelloos, wel met veel zin, denk ik, mensen , een zeer succesvolle soort, vlgs de biologen, nl., zorgen goed voor het voortbestaan van de soort, extreem goed, zou ik zeggen, MAS), ontstond de behoefte aan beheersing van ( lees: heersing over) van het sociale leven. ( O, dus het sociale leven bestond al, er kwamen steeds meer mensen, eerst kleine mensjes, babies, die wellicht niet in grote getale stierven, door leefden dus, genoeg te eten kregen dus, MAS).
Door deze veranderingen (veranderingen? Er kwamen gewoon wat meer mensen. Just survival of
the fittest, de best en snelst aangepaste mensen, in Frankrijk dus, 1800-1810, in de tijden van Josephine en Napoleon Bon a part e,  wellicht te vertalen al Napoleon met de goede 'onder'delen?MAS) werd het leven 'problematisch' ( voor wie dan precies?MAS), dat wil zeggen, het verloor de vanzelfsprekendheid ( loss of the natural course of life? MAS) en oude verklaringen ( oude? Welke dan? MAS) voor sociale verschijnselen werden als ontoereikend ervaren. ( zo, hier wordt nogal wat beweerd, en dat alles gebaseerd op een metafoor, iets taalachtigs om de verbeelding aan het werk zetten en het inzetten van een vergelijking, ook op taalgebied een ding, worden twee taaldingen hier nu ingezet als argumenten? Om jou en mij te overtuigen? Van wat precies dan? Dat we niet kunnen leven? Volgens wie dan? Het wordt nog erger. Al deze zinnen worden geproduceerd door Jager en Mok en dan denk je waar baseren ze zich op? Welke data? En dan is er maar een literatuurverwijzing, dus niet een data verwijzing, naar een verslag van een onderzoek van Jager himself, krijg nou wat!MAS)

En nu wordt het leuk, let op, Jager en Mok schrijven vervolgens of hebben het uit laten typen door
iemand anders, Wilterdink wellicht, daar zie ik ze wel vooraan, ik heb het voorwoord gelezen, luie honden, o sorry, ik liet me even gaan, beetje zelfreflectie mag wel on the road, don't you think? I quote Jager en Mok: Men spreekt in dat geval van een crisis.
Men? Mannen? O, wat een vragen! Mijnske, hou nu toch een op? Zo is het genoeg! Szymborska, luister naar haar. Maar, ik ben toch niet geschikt voor sousmission, dus, gehoorzamen? Nee, dat komt niet in mijn vocabulaire voor. I live my own life! I do it my way. Thank you , Fred!

Is dit een typisch geval van self prophesy or what?
De definitie van self prophesy staat achter in ditzelfde boek, p.382, o nee het is self fulfilling prophesy ( Merton). De definitie van self fulfilling prophesy ( Merton) is genoteerd: een aanvankelijk onjuiste definitie van de situatie die mensen ertoe brengt zich daarnaar te gedragen, zodat de onjuiste definitie van de situatie tenslotte juist wordt.

Ja, lees het nog maar een paar keer, heb ik ook gedaan.

En dan......het begin toch allemaal met een woord,  sociology en een programma voor morele
scholing en politieke actie. Zogenaamd geïnitieerd door 1 man, de heer Auguste Comte, woonachtig in Frankrijk. Zou Auguste nou echt nooit zijn uitgenodigd door Josephine of door Diane le Beausaq, de vrouwen die de salons van die tijd organiseerden, waar de ideeen geopperd werden en besproken en waar de juiste mannen werden uitgenodigd, vaak na raadpleging van een paus, uit Rome, denk ik. De vraag blijft nog steeds, wie kan je om een boodschap sturen, wie is fit for the job. Auguste, vraag ik me af, wie vond je het leukste, toen je daar eindelijk werd uitgenodigd. Of was het toch je moeder, die zoveel invloed had, met haar intelligente vriendinnen, die lekker roken en die jou bewonderden om je jeugdige uitstraling, je atletische voorkomen, je welbespraaktheid maar niet te. Wat hebben ze je in je oor gefluisterd? Wat hebben ze je beloofd? Of geloofde jezelf in 'de zaak', omdat je de aanblik van al die sloebers buiten niet kon verdragen, met je tere hart, stel je eens voor, die mensen met hun
vieze nagels, handen, zo onhygiënisch, je zou een ziekte op kunnen lopen. Nee, dat moest natuurlijk zo snel mogelijk 'opgeruimd', 'verstopt' ,'afgehandeld' of 'georganiseerd' worden, wel netjes, natuurlijk, en niemand mocht het natuurlijk merken, stel je voor, en je wilde natuurlijk zelf ook een rol spelen, die van redder, zodat je met de eer kon gaan strijken, gelauwerd worden. Misschien wel gekust worden, zoals dat nu nog steeds gebeurd in Frankrijk. Zowel bij de Tour de France, publiekelijk, of in een appartement van een avontuurlijke doch naive journaliste, achter de schermen.

Even denken, tussen 1800-1810 waren er 'opeens' ook heel veel mensen in gebieden die we nu Oostenrijk en Switserland noemen. Migratie? Moving up North and West? Heb ik nu een mobiliteits pattern te pakken? Is er bekend, zijn er notities van het aantal drenkelingen in de Mare, de Middelandse zee, in de periode 1800-1810? Werden er toen al volkstellingen gehouden, toeristentellingen? Of werd er niets gedaan, zoals nu nog op Cos ( vroeger Kos, waar in een museum dat mooie tableau met de negen mousai hangt of staat, in een of andere kelder nu wellicht, mag niet
gejat worden natuurlijk), wie gingen er toen precies naar hun Otia, hun buitenverblijven aan de Adriatische zee om na te denken over Urbis, over de stad, the city of Rome, omdat het te warm was in de stad zelf, in de maand Augustus. Toch niet toevallig de politici? De mensen met geld die zich een uitje kunnen veroorloven?

En waarom is dit boek van Jager en Mok alleen vertaald naar het Italiaans en het Duits? Niet naar het Frans en/ of Engels? Hoe liepen de wetenschapslijnen, toen, in 1978 en eerder, 1974, 1970 wellicht, tijden van oliecrisis. Wie herinnert zich de heerlijke autoloze zondagen nog? Een fantastische regeling voor kinderen, eindelijk tennissen op de snelweg, niet meer naar die suffe tennisclub met dat korrelige gravel waar je helemaal stoffig van werd. En eindeloos voor een marathon kunnen trainen, asfalt loopt zo goed! Vooral op Adidas gympen, toen een innovatie op schoen gebied ( ja echt, jonge lezers, ik zit hier echt niet een potje te liegen). Wat er niet allemaal gebeurt en gewonnen en verdiend en uitgegeven is in de sportindustrie...

Voor sociologen als Jager en Mok een crisis, voor industriëlen en bestuurders van het merk Adidas een uitdaging en winstoogmerk, voor politici een mogelijkheid voor het inzetten van een boycot middel zoals 'brandstof', of, zoals ook sinds die tijd erg gebruikelijk, 'niet deelnemen aan de Spelen', om even de spierballen te tonen, for the guts and glory. Hoe zit dat ook alweer met sociale uitsluiting? Jager en Mok geven daar nu net weer niet de definitie van. Zou er dan toch wat veranderd zijn, anno nu, in Nederland tenminste? Geven Wilterdink en van Heerikhuizen een definiëren van sociale uitsluiting, anno 2007? En wat deden historici in die tijd, the sixties van de twintigste eeuw? Lekker pijp roken, of begonnen ze toen al aan de Havana's, the best of the best of cigars? En de vrouwen natuurlijk aan de cigarillo's, dat staat elegant. Stoer en elegant. Of hadden ze ook al toegang tot LSD, weeds enzo. Hoe komt het eigenlijk dat laatst, de knapste historicus ( leuke kop met interessant brilletje, bedoel ik, wat onder zijn schedeldak zit heb ik geen verstand) van Nederland, tijdens een interview met een journalist van het NRC liet noteren, dat alle geschiedenis van de 20 ste eeuw aan grondig en groot onderhoud toe is. Auke, jongen toch, je bent nu zeventig, toch, of nog maar net 65, moeilijk in te schatten, en wie moeten dat dan gaan doen? Jijzelf? Je ziet er inderdaad weer stralend, energiek en tijgerachtig uit, alsof je zo gaat bijten. ( er stond ook een portretfoto van A, in de krant, bij de tekst) en wie heb je op het oog? Toch niet al die eerstejaars meisjes die nu in grote getale de steden innemen, met hun intelligentie, hun helderheid, hun frisse aanblik en energie. I know you, are you fed up, after making all these men, not paying you the credits? Is it time for something new to make? Does it really feel so great? So powerful? And do you still need that? It looks much like Africa, were the powerful men keep sitting on their throne. Je bent toch niet toevallig ook net jarig geweest, een Augustus type of geboren in het jaar 1950? Volgens de Chinezen heb je dan bepaalde karaktereigenschappen...

What is happening? This GamesofThrones, now, anno 2015, why is it so popular? I told you so, it is all in the game and I play the role of the thinker. What Else?

27 Juli 2015. Twee kunstenaarsvrienden kwamen op het verjaarsfeest van zoon L. Ik kreeg ook een cadeau. Twee tekeningen op prachtig geschept papier, echte collector's items, onlangs aangeschaft in het Rembrandshuis te Amsterdam. Een van die tekeningen heet: o nee, er staat geen naam, titel of iets op. Op de ene tekening zie ik wel iets met 'bootjevaren', een jaartal, 1643, het doet me denken aan een song van The Doors, waarin Jim Morisson zingt 'danger at the edge of town, seven miles, only the little girl understands.....

O nee, hier ben ik nog niet klaar voor. Een social pattern ontdekt?  Het heeft in ieder geval niets meer te maken met de film The Good, the Bad en the Ugly op zijn Amerikaans, of toch wel, waar de ouders een boete krijgen van de politie als ze hun kroost alleen over straat laten lopen, tenminste in the city of Washington. Dat is niets voor niets.....De originele titel van de film, directed by Sergio Leone, an Italian, in het Italiaans, spreekt , zou zo maar, bedoel ik wat genuanceerder nu, boekdelen kunnen spreken..., blogdelen wat mij betreft.

I know what I am. Grote geesten dwingen de vrijheid af om te denken waaraan ze willen. Nothing can stop me now.

I definitely have to do some more research and to get control of my heartbeat. To be continued...... if I survive another day. I feel so alive, you only can imagine. It is a goldmine.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten